Syyskuun ensimmäinen sunnuntai alkoi kääntyä iltaan, kun
lähestyin reilun kymmenen tuhannen muun Leonard Cohen –fanin kanssa Helsingin
Sonera Stadiumia. Lauantainen kaatosade oli onneksi enää muisto, ja sunnuntain
iltapäivä oli auringonpaisteellaan lupaillut hienoa keikkailmaa, mutta nyt
pilvet roikkuivat taas matalalla, ja ilmassa oli sateen uhka. Kiivettyäni
yläkatsomon toiseksi ylimmäiselle riville ja luodessani katseen alas lavan
suuntaan huolestuin myös illan tunnelmasta ja äänentoistosta. Mitä tästä illasta
tulisi, miten Cohenin matalalla liikkuva ääni kantaisi koko katsomoon, ja ennen
kaikkea: jäisikö Cohenin keikoista tuttu tiivis, intiimi tunnelma kokematta
näissä stadion-olosuhteissa.
Heti keikan aloittaneen kappaleen ”Dance me to the end of
love” ensimmäisestä tahdista lähtien oli selvää, että huolet olivat turhia. Tässä
kuussa 78 vuotta täyttävän Cohenin poikkeuksellisen matala, tunnistettava ääni
oli varmaankin todella hankala miksattava, mutta se toistui aitona - herkkänäkin
- koko skaalaltaan. Taustalaulajien, Hattie ja Charley Webbin sekä Sharon
Robinsonin, kuulaat ja vibrattomat (ah, miten raikasta kuultavaa tänä vibraton
luvattuna aikakautena!) äänet toimivat kuin taustana Cohenin maalailevalle
tulkinnalle. Unohtaa ei sovi myöskään taustalla soittaneita muusikkoja, jotka
saivat myös monipuolisia sooloja soitettavikseen: erityisesti kitaristi Bob
Metzgerin ja kosketinsoittaja Neil Larsenin soolot jäivät mieleen. Myös taitava
Javier Mas oli tärkeässä roolissaan soittaessaan bandurriaa ja/tai laudia,
noita kitaransukuisia soittimia.
Ihailtavaa oli havaita muusikoiden keskinäinen kunnioitus,
he selvästikin ymmärsivät olevansa yhdessä enemmän kuin pelkästään taitavien
muusikoiden summa. Jokainen hoiti oman osuutensa tyylillä ja ammattitaidolla,
mutta itseään korostamatta, ja juuri siksi homma toimikin niin hyvin. Hurmaava
oli myös Cohenin tapa kunnioittaa kanssamuusikoitaan hatunnostolla ja
kumarruksella, ja myöskin mainita nimeltä muutkin konsertin onnistumiseen myötävaikuttaneet
henkilöt: ääniteknikot, valomiehet, lavan rakentajat jne. Sillä tottahan se on:
ilman heitä olisi tuokin konsertti jäänyt tuollaisenaan toteuttamatta.
Konsertin musiikillinen anti oli läpileikkaus Cohenin
urasta, mukana oli tunnettuja klassikoita, hieman tuntemattomampia kappaleita
ja myös kappaleita uusimmalta ”Old ideas” –levyltä. Itselleni jäivät parhaiten
mieliin soolojen rikastuttama ”Bird on a wire”, ”Sisters of Mercy”, ”In my
secret life”, ”I’m your man”, ”Night comes on”, ”Suzanne” sekä tietenkin ”Take
this waltz”. Yleisön suosikkien kärkeen tuntui aplodein mitattuna nousseen myös
Sharon Robinsonin tulkitsema ”Alexandra leaving”, jonka Robinson tuotti ja osin
myös kirjoitti Cohenin ”Ten New Songs” –albumille vuonna 2001. Itse en suuresti
innostunut Robinsonin mielestäni laimeaksi jääneestä tulkinnasta, enkä Webbin
sisarusten soolostakaan (”Coming back to you”), vaikka vekkuliahan sitä pieni
keikkaharppuakin oli kuulla. Ja tarkennukseksi: kun puhun keikkaharpusta, niin
puhun todellakin pienestä soittimesta!
Illan parhaan esityksen tittelin ansaitsee mielestäni jo
konsertin toisena kappaleena soitettu ”The Future”. Se polkaistiin käyntiin
lähes direstraitsmaisella kompilla, joka imaisi yleisön mukaansa liikehtimään.
Kuten oma lauluvalmentajani sen osuvasti sanoo: ”Svengi ei ole makuasia!”
Pitkän, lähes nelituntisen konsertin jälkeen mietin, mitä
siitä jäi päällimmäisenä mieleen, ja sen kirjasinkin jo tuohon otsikkoon:
tyyli, laatu ja ammattitaito. Lavalla ei tapahtunut paljoakaan, ei ollut
monimutkaisia koreografioita, vain mustiin pukeutuneet muusikot, ja miehillä
tietysti cohenmaiset hatut. Mutta se, mitä tehtiin, tehtiin tyylillä.
Lavarakenteetkin olivat hillityt, taustakankaat värjättiin valoin milloin
rauhoittavan vihreiksi, milloin hehkuvan punaisiksi, milloin jopa taivaallisen
valkoisiksi. Välispiikitkin olivat harvassa, mutta mitäpä sitä turhia yleisöä
kosiskelemaan, kun yleisön sydämiin pääsee paremmallakin tavalla.
Toiveeksi illasta jää, että Leonard Cohen pysyy hyvässä
kunnossa ja jaksaa ainakin vielä kerran tuoda kiertueensa Suomeen. Kryptisistä
ja monitahoisista, usein vaikeaselkoisistakin, teksteistä huolimatta
konsertissa vallitsi lähes harras tunnelma, ja konsertin jälkeen oli hieman
samanlainen olo kuin hyvän, rentouttavan joogatunnin jälkeen.
”There’s a
crack in everything, that’s how the light gets in.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Hei, ja kiva, kun kommentoit! Kommenttisi julkaistaan vahvistuksen jälkeen.
t.Tupuna